header

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van ons programma?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

 

November 2014

het KIP
BECKY SHAW

Zaterdag 1 november
Tickets: € 16 / 12 (red)
Online reservatie

Na Qui a peur de Regina Louf?zetten Kc De Werf en het KIP hun tanden in Becky Shaw: een toneelstuk van de jonge New Yorkse Gina Gionfriddo. Enkele jaren terug kocht Yahya terryn in New York dertien verse theaterteksten. Twaalf ervan catalogiseerde hij onder de noemer brol, maar gelukkig springt er bij dertien één uit het dozijn. Het KIP is het eerste Europese gezelschap dat zich aan Gionfriddo’s werk waagt, en kijkt ernaar uit dit pareltje met u te delen. Becky Shaw bevat alle ingrediënten voor een slechte soap, of een geweldige, ontroerende, grappige, gelaagde én goed gespeelde tragikomedie. Benieuwd hoe de ploeg het ervan afbrengt? Kom dan kijken.

Tekst: Gina Gionfriddo
Vertaling: Ellen Stynen & Yahya terryn
Regie: Yahya terryn
Spel: Eva Binon, Gilles De Schryver, Johan Knuts, Lien Maes & Robrecht Vanden Thoren
Dramaturgie: Ellen Stynen
Beeld: Yahya terryn & Thomas Dhanens
Scenografie: Geert Vandewalle 
Kostuum: Veerle Hasselman
Lichtontwerp & techniek: Nico Vanderostyne
Decor: Luc Cools, Iben Stalpaert & Nico Vanderostyne
Videoprojectie: Thomas Dhanens (fotografie), Ischa van Ekert (geluid), Yahya terryn (montage), Tim Blancke (colour grading), Ben Aerens (3D-modelling) & Nico Vanderostyne (QLab)
Productie: het KIP & Kc De Werf
Speciale dank aan: David Maes

_____________________________________________________________
 


Concert
The New Planet Jazz Band & Norbert Detaye
STORYVILLE and all that music

Zondag 2 november om 15u00
Tickets: € 15
online reservatie

Een muzikale schets van het beruchte ‘The Red-Light District’
in New Orleans ( 1897-1917 )
The New Planet Jazz Band en Norbert Detaeye (piano) brengen een muzikale schets van het beruchte “The Red-Light District” in New-Orleans van 1897 tot 1917.
Alderman Sidney Story drukte in 1897 een wet erdoor waardoor prostitutie in de stad verboden werd, behalve in een goed afgebakend gebied net buiten de Vieux Carré.
Op die manier hoopte het stadsbestuur het uitgangsleven én de midaad in New-Orleans onder controle te houden.
De man wist echter niet dat “the District” met zijn concentratie aan muzikanten die klank en kleur brachten in de bordelen, cabarets en bars de biotoop werd voor een nieuw soort muziek dat de muziekgeschiedenis van de 20ste eeuw grotendeels zou bepalen: de jazz.

_____________________________________________________________

 

NTGent presenteert:

Wim Opbrouck
We shall overcome
Friede, Vrede,  Paix, Peace, Pax

Donderdag 13, vrijdag 14 & zaterdag 15 november
Tickets via NTGent  09 225 01 01
online reservatie

Muzikale afscheidsvoorstelling van Wim Opbrouck als artistiek directeur.

Toen Wim Opbrouck in september 2010 de aftrap gaf voor zijn eerste seizoen als artistiek leider van NTGent, gebeurde dat met muziek. In een groots opgezet spektakel voerde hij de acteurs van zijn ensemble op, samen met het personeel van zijn huis en een ruim bezette harmonie. Aida* heette deze productie die muzikanten, acteurs, personeel en toeschouwers verenigd in één lied. Heerlijk. Dat was het begin.

Nu komt het afscheid. En ook dat gebeurt al zingend. Onder de titel We Shall Overcome. Friede, Vrede, Paix, Peace, Pax slaat Wim Opbrouck de handen in elkaar met zijn muzikale wapenbroeder Ron Reuman. Wie ooit hun countryprogramma zag Ik val… Val in mijn armen (regie Johan Simons) weet dat hun samenwerking garant staat voor een meeslepende muzikaal-theatrale avond. De titel is ontleend aan dé hymne van de mensenrechtenbeweging, een iconisch lied van folklegende Pete Seeger — ooit alomgekend, nu voor velen louter erfgoed van de twintigste eeuw.

Wim Opbrouck over zijn nieuwe zangprogramma: ‘Pete Seeger meets Willem Vermandere, Boris Vian, Kurt Weill, Leonard Cohen, Wannes Van de Velde, June Tabor, Bob Dylan, Vuile Mong, Bob Marley, Walter De Buck, Jacques Brel, John Lennon, Nick Lowe, Captain Sensible, PJ Harvey, en vele, vele anderen.  Een avond waar het bezwaarde geweten een stem krijgt, het gebroken geweer, de vredesduif, de regenboog, Jean Jaurès, Bertrand Russell... Een avond zoals ik hem mij herinner uit de jaren tachtig, de betogingen vóór de vrede en tegen de atoomraketten, de mars op Brussel, miljoenen burgers stapten op treinen en zongen zich een weg naar de hoofdstad. Duizenden kelen zongen oude liederen, alsof het zingen ons wapen was. De bloem in de geweerloop. Vreedzaam liepen we hand in hand een betere wereld tegemoet. En we zongen, en we hoopten, zoals de generaties voor ons. We shall overcome.

Tijdens de herdenkingen aan de Eerste Wereldoorlog mag de herinnering aan zij die bleven zingen niet vergeten worden, zij die vochten voor de vrede en het respect tussen de naties en de volkeren, zij die geloofden in de diplomatie en het pacifisme. Voor hen geen gedenksteen, of triomfboog, zij leven verder in hun liederen, in hun zuivere stem, in hun voortdurend protest. Opdat wij nooit zullen vergeten, en wij tot in de eeuwen der eeuwen zullen inzien, dat elke oorlog, waar ook ter wereld, een aanslag is op het fundament van onze beschaving. Maar vooral: opdat wij zouden blijven zingen.’

Productie:  NTGent
Credits: Lichtontwerp Mark Van Denesse / Zang en live muziek Wim Opbrouck, Roeland Vandemoortele, Axl Peleman, Ron Reuman

______________________________________________________________

 

Tems Music presenteert:

Jürgen De Smet
WILLKOMMEN IN WIEN

Zondag 16 november om 15u00
Online reservatie

Geniet van de onsterfelijke operettemelodieën van Johan Strauss, Robert Stolz, Franz Léhar,…
In het prachtige kader van de Minardschouwburg hoort u de beste muziek uit Wenen, gebracht door 6 topartiesten die van deze namiddag een onvergetelijke ervaring maken!
De Weense operetteconcerten van de Gentse pianist Jürgen De Smet staan ondertussen al bijna 10 jaar op de kaart als kwaliteitsvolle producties in het genre die volop gewaardeerd worden door het publiek.

met Jürgen De Smet (vleugelpiano), Carine Viaene (sopraan),Stefaan Vandenbroucke (tenor), Bernard Bertoni (violist), Gladys De Mol (presentatie)

______________________________________________________________

 

première
Ultima Thule
Spoor

Woensdag 19 & donderdag 20 november
Tickets: € 15 / 13
Online reservatie

Na Rostekop, Oosterlengte en Troebel Water, maakt Ultima Thule in het najaar 2014 opnieuw een 10+ voorstelling die onder je vel kruipt en daar een tijdlang blijft nazinderen.

Gaston is 10.

Elke zondagavond ziet hij zijn pa vertrekken met de trein naar La Louvière. Een naam als in een film. La Louvière. Zijn pa gaat er in de koolmijnen werken. Op een dag komt hij niet terug. Een ontploffing, hoort hij. Mijngas, wordt er verteld. Nochtans, zijn pa had altijd gezegd : ‘Mij zal niets gebeuren, Koning Arthur is mee…’ Koning Athur, de gele kanarie… Waar was die dan wel toen het gebeurde?

Spoor wordt een pakkende voorstelling over een stuk vergeten geschiedenis

Tekst en regie: Wim De Wulf
Spel: Els Trio, Lieve Cornelis, Frank Hofmans en Erik Bassier
Muziek: Nils De Caster & Yves Meersschaert
Poppen: Evelyne Meersschaut
Lichtontwerp en decor: Rupert Defossez

Meer informatie: www.ultima-thule.be

______________________________________________________________



NTGent presenteert:

NUNC
Het geslacht Borgia

Vrijdag 21 november om 18u00
Zaterdag 22 november om 17u00
Zondag 23 november om 15u00

Tickets via NTGent  09 225 01 01
online reservatie 

De rise and fall van de beruchte pausenfamilie.

Auteur/regisseur Benjamin Van Tourhout kreeg toegang tot de geheime archieven van het Vaticaan om research te doen naar de pausenfamilie Borgia en kwam terug met een groots, vaak overdonderend verhaal over macht, religie, dromen, seks, nepotisme. De voorstelling vertelt de rise and fall van deze beruchte pausenfamilie die in minder dan tien jaar het Vaticaan omtoverde tot een speeltuin vol duistere maar amusante attracties. De Borgia-familie lijkt in deze tijden dichter bij ons te staan dan ooit, ze weigeren verantwoordelijkheid op te nemen, ze pakken wat ze kunnen en doen dat als echte helden: snel, slim, geestig maar onverbiddelijk.

Met de precisie van een scherpschutter portretteert NUNC de Borgia-familie als een stel uitgelaten kinderen. Ze lijken als een horde onwetenden over de wereld te walsen, maar alles wat ze doen is een tactische, strategische keuze. Ze willen niets minder dan alles. En daar doen ze dan ook alles voor. Want het doel heiligt de middelen, zelfs bedrog, leugens, incest en moord. ‘Vergeet Jeremy Irons als Rodrigo Borgia, de echte Borgia-paus lijkt meer op Dries Vanhegen in Het Geslacht Borgia, een ambitieuze creatie van Benjamin Van Tourhout die ook in het tweede deel staat als een Vaticaan.’ Cobra.be

‘Knetterend, zorgvuldig vormgegeven en met joie de vivre geregisseerd spelerstoneel over het hartveroverende monster Rodrigo Borgia.’ Knack

Productie: NUNC
Spel : Dries Vanhegen , Hans De Munter, Leen Roels , Leen De Veirman, Bert Dobbelaere, Simon D’Huyvetter, Laurens Aneca , Eve Van Avermaet, Lies Vandeburie, Vic Van Avermaet, Seppe Decubbere
Credits: Scenografie Viola Vandamme/ Choreografie Darren Ross/ Compositie Jan Van Outryve, Brent Vanneste/ Steak Number Eight/ Tekst en Regie Benjamin Van Tourhout

______________________________________________________________

 

Kunstencentrum Vooruit presenteert:

theater
De KOE & tg STAN
The Marx Sisters

Dinsdag 25 tem zaterdag 29 november
Tickets: € 18 / 14 (red)
online reservatie

Politieke revoluties & getroebleerde relaties:
Marx zendt zijn dochters uit

Met zijn magnum opus ‘Das Kapital’ werkte Karl Marx zich op tot grote man in de wereldgeschiedenis. Het marxisme was geboren, maar wat waren de gevolgen hiervan voor Marx zijn naasten? Kunstenaarscollectief de KOE en tg STAN zijn na o.m. ‘Onomatopee’ en ‘Beroemden’ niet aan hun eerste samenwerking toe. Nu laten ze de dochters van Marx aan het woord in een geestige en persoonlijke voorstelling met ideologische grondslag.

Wanneer hun vader op 14 maart 1883 sterft, krijgen Eleanor en Laura zijn nalatenschap in handen. Zijn revolutionaire bevrijdingsideologie had tot dan toe hun leven gedomineerd en verzuurd. Nu volgt het startschot van hun persoonlijke en noodlottige emancipatiestrijd. Ze vechten voor hun beloofde ideologische en artistieke vrijheid. Makkelijk is dit niet, want torenhoge obstakels versperren hun pad. 

Tekst: Willem de Wolf / Spel: Natali Broods, Sara De Roo en Willem de Wolf Vormgeving en hulp: Peter Van den Eede, Matthias de Koning en Damiaan De Schrijver.

_______________________________________________________________

volkstheater knop