header

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van ons programma?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

 

November 2015


Concert
CHANTAL ACDA
Support: Deadman Orchestra

 

Maandag 2 november 20u00
Tickets € 14,75 ( vvk ) / € 16 ( adk )
Online reservatie

Chantal Acda zit sinds kort bij het geweldige Glitterhouse Records, dat ook integere artiesten als Scott Matthew, 16 Horsepower, Wovenhand en Tamikrest huisvest.

Stilzitten zit er niet in voor Acda: onder de moniker Sleepingdog maakte ze al 3 albums en werkte ze samen met o.a. Adam Wiltzie (Stars of the Lid, A Winged Victory For The Sullen). Ondertussen maakte ze ook deel uit van formaties als Isbells, Distance, Light & Sky (met Walkabouts' Chris Eckman), True Bypass (met Craig Ward) en Marble Sounds.

In 2013 verscheen dan uiteindelijk haar eerste (bejubelde) album onder haar eigen naam, 'Let Your Hands Be My Guide'. In september 2015 mogen we de opvolger verwachten: 'The Sparkle In Our Flaws'. Voor dit album werkte ze samen met haar soulmate en partner in crime Peter Broderick (o.a. Efterklang) en Shahzad Ismaily (werkte geregeld samen met a.o. Lou Reed, Tom Waits en Bonnie Prince Billy). Maar ook rasartiesten als Valgeir Sigurdsson, Heather Woods Broderick (Efterklang) en Eric Thielemans werkten maar al te graag mee aan het album.

Aftellen geblazen om het resultaat te horen in de prachtige Minardschouwburg, de ideale zaal voor de intieme muziek van Chantal Acda.

Support act is Deadman Orchestra, een project van Youri van Uffelen. Hij werd eerder al opgemerkt met zijn elektronicaprojecten (ynri), baldadige rockmuziek (tRAM, el torturado), postpop ('aisikl), opgemerkte theaterscores voor BraaklandZHEbilding en De Roovers en werkte al samen met o.a. Rudy Trouvé, Ephraïm Cielen Chantal Acda. Eentje om te ontdekken!

www.chantalacda.com

______________________________________________________________

KLOPPEND HERT
ich bin wie du

 

Dinsdag 3 november 20u00
Tickets: € 15 / € 12 ( red )
Online reservatie 

Vanuit het nostalgisch gemis naar de muziek die Haider Al Timimi  als kind in de woonkamer hoorde spelen en geprikkeld door de theatervoorstellingen die hij op video zag in de jaren ’80, ging hij voor deze voorstelling op zoek naar de restanten van een tijd waarin de Arabische wereld haar culturele en artistieke hoogtepunt kende.

Tussen de ruines van die prachtige herinneringen vond Al Timimi de poëtische muziek van Fairuz. Ze bezingt vol weemoed het verlangen, het verlies, de utopie van samenleven en staat
nog steeds symbool voor de diversiteit en progressiviteit binnen de Arabische wereld van de jaren 60.

Als het de nostalgie is die Haider naar Fairuz dreef, dan is het de relevantie van haar teksten voor de Arabische situatie vandaag waardoor hij bij haar bleef stilstaan en besloot om via Fairuz en vanuit een morele verplichting ‘Ich bin wie du’ te maken.

In ‘Ich bin wie du’ speelt Haider Al Timimi  een semi- autobiografisch personage HAIDER die in het Westen zijn culturele erfgoed niet bewaard, maar vernietigd ziet. Hij bestijgt het podium als een uitgebluste imitator van Michael Jackson
en gaat op zoek naar een nieuw alter ego, een nieuwe identiteit in deze woelige tijden.
Haider gaat de strijd aan met zijn verleden en de leegte in zijn hart en verliest zich langzaamaan in een obsessie met Fairuz.  Hij onplooit zich tot een nooitgeziene imitatie van een revolutionair met als enige doel de face lift van de oude Arabische cultuur en tradities te voltrekken.

Vrijheid om te zijn wie je wil zijn als hoogste goed en de complicaties die daarbij optreden wanneer je uit een ander deel van de wereld komt.
Het is de explosieve kracht van persoonlijke en wereldgeschiedenis die het personage duwt in een positie waarin zijn draagkracht en mentale stabiliteit een wankelpunt bereiken.
De zalvende kracht die van de muziek uitgaat stuwt de voorstelling naar een emotioneel hoogtepunt zonder dat die een oplossing biedt voor de vele vragen die ongetwijfeld opgeworpen zijn.

Van en met  Geert Vandyck, Haider Al Timimi
Tekst  Haider Al Timimi  Geert Vandyck
Dramaturgie  Bart Capelle
Muziek  Eduardo Vega
Kostuum  Marij de Brabandere
Licht  Reynaldo Ramperssad
Geluid  Jan Dewin
Productie en Administratie  Brigitte Mys
Met de steun van  Union Suspecte & de Vlaamse Overheid

______________________________________________________________

Concert Rock
CASPIAN
Support Jo Quail

 

maandag 9 november 20u00
Online reservatie

Sinds de release van 'Waking Season' uit 2012 heeft Caspian een moeilijke periode moeten overbruggen (in 2013 stierf hun bassist Chris Friedrich onverwachts op 32-jarige leeftijd) en wisten toch door te zetten. Gelukkig maar. Een fel gesmaakte EP en enkele tours (o.a. met die andere post-rock helden van 65daysofstatic) staat de band weer te beuken als weleer:gitaarerupties, keiharde drums, een stomende baslijn en vooral sfeer, véél sfeer. Eerder dit jaar zorgden de post-rockers van Caspian nog voor een indrukwekkende passage op het DUNK! Festival.
Onlangs loste het gerenommeerde Stereogum 'Darkfield', een eerste nummer uit het in september te verschijnen album 'Dust And Disquiet'. Beluister hieronder die knappe single.
Single Youtube

http://www.democrazy.be
http://caspianmusic.net/

_____________________________________________________________

  Ism. Greenhouse Talent

Concert Pop
SHARON ROBINSON

 

Dinsdag 10 november 20u00
Online reservatie

‘Everybody Knows’, ‘In My secret life’, ‘Waiting for the Miracle’, ‘Alexandra Leaving’: voor elke fan van de legendarische songsmid Leonard Cohen zullen die titels niet onbekend in de oren klinken. Minder bekend is dat al die songs mee geschreven zijn door Sharon Robinson, Cohens muzikale compagnon de route sinds jaren. Op 10 november zakt de chanteuse naar de Gentse Minard af, met een nieuw solo album onder de arm.
De onvergelijkbare Sharon Robinson werd tijdens Cohens recentste tours door de meester zelve meermaals als zangeres en liedjesschrijfster in de bloemetjes gezet. Voor ‘Ten New Songs’, Leonard Cohens beruchte comebackalbum uit 2001, schreef ze niet alleen nummers maar was ook actief als producer en muzikant. In het verleden werkte Robinson ook als sessiemuzikant - voor Stevie Nicks van Fleetwood Mac, Moris Day en Van Dyke Parks - en schreef ze nummers voor onder andere Patti LaBelle, Roberta Flack, Don Henley, The Pointer Sisters en Diana Ross.
Zeven jaar na haar eerste cd (‘Everybody Knows’) verscheen begin 2015 eindelijk nieuw werk, ‘Caffeine’ getiteld. Na een geslaagde show in de Antwerpse Arenbergschouwburg in maart komt Sharon Robinson op 10 november terug naar Minard. 
Youtube

www.democrazy.be
www.sharonrobinsonmusic.com

______________________________________________________________


Novastar: Joost Zweegers Solo

Woensdag 11 november 20u00
Tickets: € 26 ( voorverkoop ) / € 29 ( avondkassa )
Online reservatie

Novastar herrees in 2014 in stijl met Inside Outside, een album dat zijn stek verdiende in menig eindejaarslijstje, met parels als Closer To YouLight Up My Life en het recente Kabul. Achter de knoppen zat John Leckie, de producer van ‘The Bends’ van Radiohead, ‘Showbiz’ en ‘Origin Of Symmetry’ van Muse en de debuutplaat van The Stone Roses.
De broeierige sfeer van het nieuwe album zette meteen ook de toon voor de begeesterende live shows die Joost Zweegers met zijn band de afgelopen maanden wist neer te zetten.
Die tournee wordt nu afgesloten met enkele solo concerten van Joost Zwegers. Verwacht fantastisch nieuw materiaal en een bak vol klassiekers als BecauseMiamiMars Needs WomanWrong en Never Back Down.

Meer informatie

______________________________________________________________

Theater
Piet Afeuille / Theater Malpertuis
GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder

Donderdag 12 en vrijdag 13 november 20u00
Tickets: vanaf € 14
Online reservatie

Een tekst van Tom Lanoye, gespeeld door actrice Viviane De Muynck, in een regie van Piet Arfeuille. Drie kleppers van formaat.

‘GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder’ kadert in de herdenking van WO I, maar heeft ook stevige wortels in de recente actualiteit. Wat bezielde Anders Breivik voor zijn aanslagen in Noorwegen? Wat dreef jihadisten ertoe om de cartoonisten van ‘Charlie Hebdo‘ om te brengen? Hoe lag Gavrilo Princip met de moord op Frans Ferdinand van Oostenrijk mee aan de basis van WO I?

Lanoye linkt in zijn tekst het revolutionaire geweld uit het verleden met dat van het heden. De gelauwerde Vlaamse auteur schreef zijn tekst op vraag van regisseur Piet Arfeuille, die een voorstelling wilde maken over het spanningsveld tussen de complexe realiteit enerzijds en de geschiedschrijving anderzijds, die onvermijdelijk een gesimplificeerde versie brengt van de realiteit. En bovendien een versie die meestal door de overwinnaar wordt geschreven.

Viviane De Muynck speelt de moeder van een gedode terrorist, haar enige kind. Zonder zijn aanslag te vergoelijken, en zonder zichzelf te sparen, neemt ze de maat van een tijdperk en wordt ze een spiegel van de actuele samenleving. “Had mijn zoon zijn misdaden gepleegd in oorlogstijd, en in een legeruniform? Hij had een monument gekregen.’”

"Mocht ik weten wat ik nu weet, zou ik mijn kind dan hebben laten geboren worden?" 

productie: Theater Malpertuis en GoneWest / tekst: Tom Lanoye / spel: Viviane De Muynck / 
regie: Piet Arfeuille / 
decor: ruimtevaarders / licht: Jan Maertens / geluid: Peter Connelly / kostuums: Lieve Pynoo

www.malpertuis.be

_______________________________________________________________

 

monoloog
Daan Hugaert
een trooster

 

Zaterdag 14 november 20u00
Zondag 15 november 15u00
tickets: € 16
online reservatie

Bart woont nog thuis bij een moeder met een struisvogelcomplex en zwakke darmen. Hij heeft een roeping. Hij is clown en heeft maar één stelregel in het leven: troost brengen, trooster zijn. 
Maar hij heeft plankenkoorts, slaapt slecht en blijkt alles verkeerd te doen wat een mens ook maar verkeerd kan doen. Vers uit bed, mijmert hij over de moed van zijn idool Mussolini, die met de borst vooruit en met gespreide armen het noodlot tart. 

Uitgerekend op de dag dat hij zich oppept voor een opbeurend optreden voor het jonge grut, valt er weer een envelop van de VDAB op de deurmat waarop in rode inkt ‘zeer dringend’ staat gepend. De zoveelste werkaanbieding die hij zal afslaan. Want een kunstenaar moet zich niet bekreunen om het alledaagse; hij moet naar de sterren reiken! 
Hij gritst de brief van de deurmat om het gezeur van zijn moeder te ontlopen, en moffelt hem in zijn onderbroek, waarmee hij een brokkenparcours zonder weerga inzet.
Vol in de borst getroffen moet hij die avond zelf troost zoeken bij zijn oude moeder die piept als een kuchend vogeltje.

‘Een trooster’ is een tragikomische monoloog van Jibbe Willems.
Daan Hugaert bewerkt deze tekst voor Vlaanderen.
Mieke Laureys regisseert hem met humor en poëzie. 

_______________________________________________________________

 Theater
het KIP
de slimme de domme de gladde en de dode

Dinsdag 17 & woensdag 18 november 20u00
Tickets € 16 / € 12 ( red )
Online reservatie

een slimme 
een domme 
een gladde 
en een dode   

Ze hebben elkaar al in jaren niet meer gezien. Het lot brengt hen weer samen. Ooit waren ze onafscheidelijk maar daar is plots een einde aan gekomen. Ze worden geconfronteerd met elkaar, hun verleden en vooral met zichzelf. Zijn hun dromen zo verschillend? Is er iets dat hen nog bindt? Zijn ze werkelijk zo veranderd? Of is het de wereld die zo veranderd is?  

Wij zijn allemaal schapen zegt hij
En om te overleven zegt hij
 
Moet ge niet proberen rapper te lopen dan de wolf
Nee zegt hij
Want dat gaat niet
Ge moet zo rap lopen als dat nodig is om in het midden te lopen van de kudde
Niet te rap want dan zit ge aan de buitenkant van de kudde
Niet te traag want dan zit ge ook aan de buitenkant
Nee juist rap genoeg
schoon veilig in het midden van de kudde
dat is de kunst  
 

Van en met: Tom Dupont, Pieter-Jan De Wyngaert, Arend Pinoy, Yahya terryn, Boris Vanseveren 
Muziek: Pieter-Jan De Wyngaert 
Scenografie: Giovani Vanhoenacker 
Techniek: Maarten Thorrez & Niels Vanherpe 
Dramaturgisch advies: Ellen Stynen 
Productieleiding: Karel Vanacker 
Fotografie: Thomas Dhanens 
Catering: Sergio Hermans 
Productie: het KIP & Theater Antigone    
Met dank aan: Jan Claerbout, Cesar De Sutter, Jef Vanderburght & Viktor Van de Putte   

www.hetkip.be

_______________________________________________________________

Ultima Thule
DOOR DE MUUR (14+)

Vrijdag 20 & zaterdag 21 november 20u00
tickets: € 15 / € 13 / € 10
online reservatie

Ik wandel door een park. Op een bank zit een jonge vrouw. Nerveus, druk met een GSM, sorry, een smartphone. Belt, drukt af, kijkt naar de display, verstuurt een bericht, kijkt terug naar haar scherm, belt, drukt af, kijkt, ze wordt gebeld. Nog eens. Nog eens. Nog eens. Ze neemt niet op. Of wel. ‘Fuck you’ roept ze. Drukt af. Wordt opnieuw gebeld. Drukt af. Neemt op. Ze gooit haar smartphone op de grond, stampt hem kapot, ze blijft stampen en ze blijft schreeuwen, ik kom intussen dichterbij, ze ziet mij en ze schreeuwt naar mij : ‘Fuck you! Fuck you allemaal, zie mij hier staan! Doen we wat we doen omdat we zijn wie we zijn, of willen we worden hoe we zijn, om beter te kunnen doen wat we doen. Goed zo, Sarah! Splendid evaluation! And promotion! Fuck you, fuck you all!’ Ik sta daar, wil zeggen, ...ik zeg niets. Ze kijkt mij aan. En wandelt weg. Door de muur.
Een nieuwe productie van Ultima Thule over de ‘rat-race’ van deze tijd.
Tekst en regie/ Wim De Wulf
Spel/ Dominique Collet, Sven Ronsijn, Kurt Defrancq

Live Muziek/ jong postrock-talent

Poppen en kostuums/ Evelyne Meersschaut
Lichtontwerp en decor/ Rupert Defossez
www.ultima-thule.be

_______________________________________________________________

Theatertour
Het Zesde Metaal
Niets doen is geen optie

(c) Pieter Verhaeghen 2015

dinsdag 24 november 20u00
tickets €20
online reservatie

Niets doen is geen optie. En al helemaal niet voor Het Zesde Metaal, want de groep rond frontman Wannes Cappelle heeft met zijn derde album Nie voe kindersde kloof met de kopgroep definitief gedicht. Sterker nog: dankzij een karrenvracht viersterrenrecensies en twee singles die het tot radiohit hebben geschopt (Dag zonder schoenenen Gie, den otto en ik) zitten Cappelle en co nog fris genoeg om aan de kop te sleuren, op alle parcoursen. Na een zo goed als uitverkochte clubtour, met bijwijlen stevig te keer gaande gitaren, neemt Cappelle zijn volledige groep nu ook mee naar het theater, maar dan wel met een meer ingetogen repertoire. Naast talrijke verstilde pareltjes uit zijn drie albums trakteert Het Zesde Metaal ook met ijzersterk materiaal uit Spelen in Berlin, de gloednieuwe EP met werk over de Eerste Wereldoorlog die in september verschijnt.

Het Zesde Metaal:
Wannes Cappelle (zang, akoestische gitaar)
Tom Pintens (elektrische gitaar en piano)
Filip Wauters (elektrische gitaar, lapsteel, pedal steel),
Tim Van Oosten (drums)
Robin Aerts (bas)

Licht: Bruno Decock
Geluid: Jeroen Vereecke

www.hetzesdemetaal.be

______________________________________________________________

Theater
Laura Van Dolron
Liefhebben

 

Woendag 25 & donderdag 26 november 20u00
Tickets vanaf € 12
Online reservatie  

Een zachte hartverscheurende voorstelling over
het enige wat er toe doet.

Met haar voorstelling ‘Liefhebben’ wist de Nederlandse theatermaakster Laura van Dolron het voorbije seizoen veel gevoelige snaren te raken, zowel in Vooruit als in de andere zalen die haar tournee aandeed. Kon je er toen niet bij zijn? Dan krijg je dit seizoen een herkansing.
In 'Liefhebben' gaat van Dolron verder dan de romantische liefde die we kennen van tv, films en liefdesliedjes. Ze gaat op zoek naar de daadkrachtige, universele liefde. Dat brengt haar bij o.a. Nelson Mandela, Jean Paul Sartre, Yoko Ono, maar vooral ook bij zichzelf, haar partner, haar vader, het kindje dat ze na 3 maanden zwangerschap verloor… Hoe dicht liggen liefde en dood bij elkaar? Spreken geluk en verdriet elkaar tegen, of maken ze elkaar net mogelijk?
'Liefhebben' is opgenomen in de longlist voor de officiële juryselectie van het Nederlandse Theaterfestival 2015! De jurt schreef: "Laura Van Dolron is terug. Wederom slaagt ze er glansrijk in een roerige privé periode uit te laten waaieren tot een voorstelling die universeel is. Puntig, vol liefde én humor."

Tekst en spel: Laura van Dolron / Dramaturgie: Martine Manten / Vormgeving: Wikke van Houwelingen en Marloes van der Hoek / Lichtontwerp: Gé Wegman / Tourneeplanning en promotionele ondersteuning België: www.thassos.be / Verkoop Nederland: Bureau Berbee culturele affaires / Marketing en publiciteit: Louise de Koning, Theaterzaken Via Rudolphi / Liefhebben is een
co-productie met het Nationale Toneel
http://lauravandolron.com/

_______________________________________________________________

Muziek / theatershow
SAINT-MARTEAU
Saint-Marteau à la folie !

 Vrijdag 27 november 20u00
Tickets € 16
Online reservatie 

Voor de opvolger van de erg succesvolle theatershow “Saint-Marteau se fait Gainsbourg’, neemt de Gentse (!) chansonnier Saint-Marteau het publiek mee op reis door zijn muzikale schatkamer én door zijn spectaculaire kleerkast.

Dit keer geen covers van een overleden chanson-legende, maar ijzersterk materiaal, gaande van enkele cult-klassiekers (“Croque monsieur”, “Tout le monde est pute”) tot gloednieuwe nummers waaronder natuurlijk ook de single “Belgissimo!”.

Rode draad door de show is Saint-Marteau’s voorliefde voor de grote Franse Revue (Folies-Bergère, Casino de Paris,…) maar met de uiterst solide begeleiding van vier rasmuzikanten, is dit vooral weer een stevige kruising tussen one man show en een rockconcert. 

Youtube teaser  

_____________________________________________________________

volkstheater knop