header

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van ons programma?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

 

Maart 2014

muziektheater
Kloppend Hert
Total Loss

dinsdag 4 en woensdag 5 maart
tickets: € 12 / €10
online reservatie



“There is no such thing as society,” beweerde Margaret Thatcher in de jaren 1980. Daarna brak ze de staat af en liet ze haar burgers verweesd achter. Onder het mom van vrijheid wordt iedereen verantwoordelijk gehouden voor het eigen succes. Als je het niet haalt dan is dat je eigen domme schuld.

Neem nu Geert Vandyck. Zijn vader had een ijzerwarenwinkel. Door de crisis gingen de zaken plots slecht. Enorm slecht. Deurwaarders komen en gaan. Tot er niets overblijft dan 2 mannen, 2 stoelen, een tafel, een bed en twee kopjes. Maar wat als ook de koffie op raakt?
Sommige mensen lezen de toekomst in de zwarte smurrie op de bodem van het kopje.

Vader en zoon Vandyck schudden hun thermossen leeg in een voorstelling die geen woorden meer vindt. Een driestemmig gospelkoor staat klaar om te dweilen. Want je moet toch iets doen om aan de kost te komen.

I'll fix your feet 'til you can't walk.
I'll lock your jaw 'til you can't talk.
I'll close your eyes so you can't see

This very hour come and go with me.

credits
Regie: Haider Al Timimi & Geert Vandyck
Spel: Luk Vandyck & Geert Vandyck
Koor: Jyoti Singh, Haider Al Timimi & Giovbanni Baudonck
Zang arrangementen: Jyoti Singh
Dramaturgie: Bart Capelle
Lichtontwerp: Reynaldo Ramperssad
Kostuums: Lien Van Wemmel

www.kloppendhert.be

______________________________________________________________

 

monoloog
Daan Hugaert
Een trooster
donderdag 6, vrijdag 7 en zaterdag 8 maart om 20u00
tickets: € 15
online reservatie

Bart woont nog thuis bij een moeder met een struisvogelcomplex en zwakke darmen. Hij heeft een roeping. Hij is clown en heeft maar één stelregel in het leven: troost brengen, trooster zijn. 
Maar hij heeft plankenkoorts, slaapt slecht en blijkt alles verkeerd te doen wat een mens ook maar verkeerd kan doen. Vers uit bed, mijmert hij over de moed van zijn idool Mussolini, die met de borst vooruit en met gespreide armen het noodlot tart. 

Uitgerekend op de dag dat hij zich oppept voor een opbeurend optreden voor het jonge grut, valt er weer een envelop van de VDAB op de deurmat waarop in rode inkt ‘zeer dringend’ staat gepend. De zoveelste werkaanbieding die hij zal afslaan. Want een kunstenaar moet zich niet bekreunen om het alledaagse; hij moet naar de sterren reiken! 
Hij gritst de brief van de deurmat om het gezeur van zijn moeder te ontlopen, en moffelt hem in zijn onderbroek, waarmee hij een brokkenparcours zonder weerga inzet.
Vol in de borst getroffen moet hij die avond zelf troost zoeken bij zijn oude moeder die piept als een kuchend vogeltje.

‘Een trooster’ is een tragikomische monoloog van Jibbe Willems.
Daan Hugaert bewerkt deze tekst voor Vlaanderen.
Mieke Laureys regisseert hem met humor en poëzie. 

______________________________________________________________

Democrazy presenteert:

concert
Emily Jane White
zondag 9 maart
deuren: 19u00
tickets: vanaf 14,75
online reservatie

Emily Jane White is een singer-songwriter in dezelfde Americana-traditie van PJ Harvey, Cat Power en Hope Sandoval (Mazzy Star). Ze brengt persoonlijke songs die gaan van uitgepuurde folk tot prachtig gearrangeerde barokpop.

Uit haar samenwerking met producer Wainwright Hewlett kwam debuutplaat Dark Undercoat (2008) voort. Een meeslepend album, waarop White's donkere kantje bij momenten bovenkomt. “Deze cd beluisteren is verdwalen in schijnbaar achteloos rondgestrooide pracht”, aldus Enola.


Op Victorian American (2009) wisselde EJW haar introspectieve songs af met iets luchtigere, bitterzoete nummers.
“It's heartening to see an artist as young as Emily Jane White recognize and exploit her strengths; it's even more heartening to see her try something apart from those strengths, failure be damned.” (Pitchfork)


Derde worp Ode To Sentience liet niet lang op zich wachten. In 2010 verscheen het alom geprezen album, waarin Emily Jane bewijst een blijver te zijn. Ook De Wereld Morgen vindt het een absoluut pareltje, “bezwerend en zonder enige pathos”.

Sinds Ode To Sentience is er 3 jaar verstreken, waarin Emily Jane meer dan 100 nummers schreef. Een selectie daarvan werkte ze uit op haar nieuwste album, dat in oktober verschijnt. Blood / Lines wordt een persoonlijker en experimenteler album. Op twee nummers ('Faster Than The Devil' en 'Dandelion Daze') krijgt Emily Jane White gezelschap van de getalenteerde Marissa Nadler.
Wij kijken reikhalzend uit naar de nieuwe plaat, en nog meer naar het intieme optreden in de Minardschouwburg.

www.emilyjanewhite.com

______________________________________________________________

NTGent presenteert:

theater
Cyrano
vrijdag 14 tem zondag 16 maart om 20u00
woensdag 19 tem zaterdag 22 maart om 20u00
online reservatieDeze Franse toneelklassieker uit 1897 van Edmond Rostand, voluit Cyrano de Bergerac, is internationaal bekend door de verfilming uit 1990 met Gérard Depardieu in de hoofdrol. Het stuk speelt zich af in het Parijs van 1640 en draagt de naam van het hoofdpersonage: de dichter en soldaat Cyrano de Bergerac. Deze officier bij de cadetten is welbespraakt als geen ander, maar is ook heimelijk verliefd op zijn nichtje Roxane. Zij is op haar beurt verliefd op de jonge soldaat Christian, die nota bene deel uitmaakt van het regiment dat Cyrano moet aanvoeren. Het zijn de typische ingrediënten voor een lichtvoetig drama vol amoureuze verwarring, maar wat het toneelstuk van Rostand vooral onvergetelijk maakt is de innerlijke strijd van het hoofdpersonage: Cyrano is een man die aanzien geniet en geliefd is door zijn troepen, maar die – ondanks al zijn verbale en fysieke bravoure – grote twijfels heeft over zijn slaagkansen als minnaar. De reden daarvoor is een flink uit de kluiten gewassen reukorgaan. Die grote neus zit, zo denkt hij, de ware liefde in de weg. En dus stemt Cyrano in om Christian te helpen bij het schrijven van brieven aan Roxane…

tekst Edmond Rostand
vertaling & bewerking Bernard Dewulf
regie Julie Van den Berghe
spel Bert Luppes, An Miller
decorontwerp Pol Heyvaert
productie NTGent

Deze productie vervangt het eerder aangekondigde Le square van Marguerite Duras, maar wordt gerealiseerd door dezelfde equipe met behoud van de speeldata.

_______________________________________________________________

Dienst Monumentenzorg en Architectuur stelt voor: VOORJAARSLEZINGEN

Beeld van 150 jaar architectuuropleiding aan het Gentse Sint-Lucasinstituut.
zondag 16 maart om 10u30
gratis mits inschrijving vanaf 4 maart tot 13 maart via Gentinfo 09/ 210 10 10

In 1862 startten de Broeders van de Christelijke Scholen te Gent een bescheiden avondschool voor tekenonderricht. Pas in 1866 werd onder de naam Sint-Lucasacademie een volwaardig zevenjarig programma aangeboden voor architecten en beeldende kunstenaars.

In de lezing zal het accent gelegd worden op de geschiedenis van het onderwijs en de opleiding. Hierin kunnen vier perioden onderscheiden worden. Naast het onderwijs in strikte zin bood de school in de Sint-Lucastraditie de studenten een kunstmilieu aan. Het Gild, de Studiekring, de Jaarboeken, de kunstcollecties,
de beeldentuin, de studiereizen en de tentoonstellingen waren daarvan een essentieel onderdeel.

Spreker: Dirk Van de Perre, gewezen hoofddocent Sint-Lucasinstituut Gent (1967-2003).

______________________________________________________________

’t Zal Wel Gaan presenteert:

 UITREIKING GEUZENPRIJS 2014
woensdag 26 maart om 20u00
tickets: VVK € 12 ( red studenten € 7 ) / AVK €15
online reservatie

(c) Anton Coene

Het vrijdenkerscollectief 't Zal Wel Gaan kent dit jaar de Geuzenprijs toe aan Dyab Abou Jahjah omwille van zijn kritische geest, zijn vastberadenheid in de strijd voor gelijkheid en tegen onrechtvaardigheid en de eigenzinnige wijze waarop hij compromisloos het debat en de actie bleef voeren, ondanks de scherpe kritiek en onbillijke vervolging die hij daarvoor te verduren kreeg.

De Geuzenprijs is bedoeld als “een hommage aan signalen van het creatief vermogen van de vrije, kritische geest en als bijdrage tot de uitstraling van een volwassen, ongecomplexeerde vrijzinnigheid”. Laureaten worden gekozen “onder hen die, zonder daarom een onberispelijk boegbeeld te moeten zijn, de mond niet willen houden of de pen niet willen breken tegenover alles wat een vrij, open meerdimensionaal leefklimaat in Vlaanderen tegenwerkt of bedreigt”.

Dyab Abou Jahjah (Hanin, Libanon °1971) krijgt de prijs omdat hij de stem van migranten binnen Europa hoorbaar maakt. Aanhoudend wijst hij overheden en burgers op de uitsluiting, discriminatie en het racisme die deze minderheden te verduren krijgen. Zijn daden en woorden stelt hij vanuit een humanistisch perspectief dat de universaliteit van de mensenrechten benadrukt - rechten die aan iedereen automatisch toegekend moeten worden van bij de geboorte en die geen mens zou moeten 'verdienen'.

Door te wijzen op de hypocrisie van de Belgische staat heeft hij in het verleden heel wat heilige huisjes omvergeworpen en hij is daarvoor op een manier vervolgd die volgens ons een rechtstaat onwaardig is. Abou Jahjah neemt nooit een blad voor de mond en zit niet verlegen om een controversiële uitspraak. Als vrijdenkerscollectief zijn we het daarom ook niet noodzakelijk altijd met hem eens maar zijn hardnekkig schoppen van de mensheid tot zij een geweten krijgt - en daarna opdat ze het niet zou vergeten - maakt hem voor ons een ware geus.

De Geuzenprijs is een initiatief van het Taalminnend Studentengenootschap 't Zal Wel Gaan, zijn oud-ledenbond en het Fonds Tony Bergmann vzw. De andere genomineerden waren NewB, Joost Vandecasteele, Wim Distelmans en Marc Cosyns en Barbara Van Dyck.

De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 1979 aan Johan Anthierens. Latere laureaten waren Maurice De Wilde, Jeroen Brouwers, Kamagurka, Nicole van Goethem, Lucienne Herman-Michielsens en de Vlaamse Vereniging Recht op Waardig Sterven,  Cornelius Bracke en Guido Van Meir en, in 2010, Erwin Mortier en Etienne Vermeersch.

De uitreiking gaat gepaard met een culturele happening waaraan Lady Angelina, Jan Matthys (“homo turisticus”) en de Piepkes met Roland, Sioen, Pieter-Jan De Smet versterkt met Steven De bruyn hun medewerking verlenen.
Jins Von Stroheim presenteert de avond.

www.tzalwelgaan.be

_____________________________________________________________

Vooruit presenteert:

theater
Piet Arfeuille / Theater Malpertuis
Lenz
donderdag 27 en vrijdag 28 maart om 20u00
online reservatie

Lenz

Georg Büchner baseerde zijn filmische novelle ‘Lenz’ op dagboekfragmenten van dichter Jakob Lenz, een typische uitdrager van de Sturm und Drang. In ‘Lenz’ zette Büchner een intens passionele variant van Shakespeares Hamletfiguur neer. Een gevoelige jonge kunstenaar wordt verteerd door vragen over de dood en over het bestaan van een God. Hij laat alles achter en trekt zich terug in een bergdorp, waar hij logeert bij een dominee en zijn vrouw. Lange wandelingen in de natuur, gesprekken die hij met zichzelf en met anderen voert, de dood van een jong meisje en het decor van de bergen maken een diepe indruk op hem. Hij gaat actief op zoek naar antwoorden, maar zijn wil om alles te voelen, brandt hem langzaam maar zeker op... De passie van Lenz en de regie van Piet Arfeuille maken van deze voorstelling een intense theaterervaring.

met: Mieke De Groote, Thomas Janssens & Jorre Vandenbussche

www.malpertuis.be

_______________________________________________________________

BRUSSELS VOLKSTEJOÊTER presenteert:

DEN EMMERDEUR
zaterdag 29 maart om 20u00
zondag 30 maart om 15u00
tickets: € 16 / ( € 14 red 65+ )
online reservatie

Wie herinnert zich niet de film ‘L’Emmerdeur’ uit 1973 met in de hoofdrollen wijlen Jacques Brel en Lino Ventura…  Deze komische kaskraker van Francis Veber werd door Veber onderhouden aan een fantastische theaterbewerking dat sinds jaren en anno 2013 nog steeds hoog genoteerd staat op het programma van diverse Parijse Boulevardtheaters. Met enige fierheid zet het Brussels Volkstejoêter deze komedie vanaf 29 november 2013 op zijn repertoire.  Claude Lammens zorgt voor een sappige vertaling in het onvervalst Brussels dialect, Marc Bultereys tekent voor de regie en het BVT-ensemble staat garant voor een kwalitatieve performance.

den EMMERDEUR
Een klein hotel tegenover het gerechtshof…Een kille huurmoordenaar komt hier een klusje klaren:
een maffioso die komt getuigen op een assisenproces, moet worden koud gemaakt eer hij zijn mond opendoet. In de aanpalende kamer zit een sukkel die zich met een gordijnkoord wil verhangen omdat zijn vrouw er met haar psy onderuit is getrokken.  Zonder het te willen herleidt de niets vermoedende kluns het leven van de tueur  tot een ware  nachtmerrie.

auteur: Francis Véber  vertaling: Claude Lammens  regie: Marc Bultereys
Assistentie: Monique Boonen Spel: Elie Devuyst, Geert Dehaes, Kurt Parewyck, Josy Restiaen, Niki D’Heere, Anouk Van Doosselaer Decor & Kostuums: Barbara Vandendriessche Rekwisieten: Hélène Meylemans  Lichtontwerp: Johan Vandermot    Muziek: Paul Michiels

SPOT: “De Tune van Den Emmerdeur!” werd geschreven door PAUL MICHIELS

_______________________________________________________________

volkstheater knop