header

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van ons programma?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

 

Maart 2015

Kunstencentrum Vooruit presenteert:

verteltheater
Pieter De Buysser / LOD
De Ongelooflijke Veranderingen van Meneer Afzal (over zijn glazen been wordt niet gesproken)

Woensdag 4 tem zaterdag 7 maart
Tickets: € 16 / 12 (red)
Online reservatie

Intiem verteltheater met een surrealistische hoek af

Het verhaal van Meneer Afzal legde al een heuse weg af. Nadat theatermaker en schrijver Pieter De Buysser Meneer Afzal liet opdraven in een radiofeuilleton op Klara, bracht hij het verhaal ook live in enkele Gentse huiskamers. Maar nu is het tijd voor de theaterzaal! 

Pieter De Buysser kruipt in de rol van een hedendaagse bard. Samen met zangeres Astrid Stockman vertelt hij over de ongelooflijke veranderingen die Meneer Afzal ondergaat. Deze betrouwbare man was jarenlang een goede bediende in Brussel, maar plots rekt zijn oor uit nadat het is blijven vastzitten tussen een raam. Hij neemt scherper waar dan ooit en vangt de grieven op die in de samenleving rondwaren. De laatste maanden is het rumoerig buiten. Mensen komen de straat op. Meneer Afzal wil weten wat er gebeurt. Hij wil weten wat deze mensen vragen en waar ze voor staan. Een komische reeks begint, een grotesk feuilleton, een politiek sprookjesboek.

Met een eigenzinnig script, een decor van meesterverteller Patrick Corillon en muziek van Thomas Smetryns keert LOD Muziektheater terug naar de roots van theater: de magie van een verhaal.

“Iedereen, werkelijk iedereen, zou De Ongelooflijke Veranderingen van Meneer Afzal moeten meemaken.” - De Morgen


_______________________________________________________________


NTGent presenteert:

Theater
Peter Verhelst
Hotel Malaria

Vrijdag 27 & zaterdag 28 februari om 20u00
Woensdag 11 tem zaterdag 14 maart om 20u00
Zondag 15 maart om 15u00
Woensdag 18 tem zaterdag 21 maart om 20u00
Online reservatie

Voorstelling van Peter Verhelst met Lien Wildemeersch en Bert Luppes

Een man van middelbare leeftijd en een jonge vrouw hebben een contract opgesteld en ondertekend. De man, die zich na vele reizen in de stad heeft teruggetrokken, ontvangt de jonge vrouw in zijn huis. Zij zal er, zo zegt het contract, blijven ‘tot gebeurd is wat moet gebeuren’. De voorstelling lijkt wel een film. Er zijn flash-backs. Er zijn ijldromen. Er zijn geluiden — Bangkok? Thailand? Er zijn gesprekken waarin zowel de man als de jonge vrouw zich blootgeeft. Is de vrouw een prostituee, is ze een verpleegster? En wat heeft het pleidooi van de man voor een excessief leven met haar te maken? Wat hebben de reizen met hem gedaan? Waarom heeft hij net haar uitgekozen — of is zij het die hem heeft gevonden? Wat wil ze van hem? Beiden maken het publiek medeplichtig aan de meest fundamentele, meest universele en tegelijk intiemste hunkering: door een ander gezien te worden. Door een ander tot in het uiterste aangekeken te worden.

De voorstelling, gespeeld door Bert Luppes en Lien Wildemeersch, is een saluut aan de onlangs overleden Franse regisseur Alain Resnais. De muziek wordt verzorgd door Kreng, die ook de score van Africa maakte.

Productie: NTGent
Spel: Lien Wildemeersch / Bert Luppes
Credits: Regie Peter Verhelst/ Muziek Kreng/ Lichtontwerp Mark Van Denesse/  Kostuumontwerp An De Mol

_______________________________________________________________


Verhelst XL

 Op voorstellingsdagen vanaf 17u30 en na de voorstelling van 21u45 tot 22u45
op zaterdagen vanaf 14u00
op zondag 15/3 van 13u30 tot 14u40 en na de voorstelling van 16u45 tot 18u00

Toegang op vertoon van je ticket voor Hotel Malaria.
Losse tickets : € 8
Online reservatie

Verhelst XL is een poging om in samenwerking met kunstenaars theater te maken dat ‘stille omgevingen creëert’. Plekken waar nagedacht kan worden, gerouwd, genoten, traag kan worden gekeken. Plekken voor nieuwe rituelen, omdat veel mensen zich ontheemd voelen in de oude. Auteur en regisseur Peter Verhelst en letterbeeldhouwster Maud Bekaert werkten daarvoor in het QNX-project (Brugge) samen met kunstenaars als Johan Tahon, Dirk Braeckman, Cristina Iglesias, Lili Dujourie, Helmut Stallaerts.

1. Het huis van de druppelende stenen.
Er zijn hangende stenen, vuurschalen, wensblaadjes. Mensen schrijven een wens op de blaadjes, die blaadjes worden verbrand en op dat moment beginnen de hangende stenen te wenen. De opgevangen tranen worden vermengd met de as en dat mengsel wordt uitgestreken over delen van beelden (Johan Tahon). De witte beeldfragmenten worden askleurig. (i.s.m. Johan Tahon, Brugge Plus, het atelier van NTGent)

2. Meer van tranen.
Er is een klein meertje met stapstenen. Er staat een hoog wit beeld in het water. De bezoeker gaat op de stapstenen staan. Het beeld buigt zich voorover tot zijn gezicht voor dat van de bezoeker hangt. Het beeld fluistert een tekst en begint mateloos te huilen. Daarna richt het beeld zich weer op. (i.s.m. Johan Tahon, Brugge Plus)

3. De lichtgevende muur.
Er is een leisteenkleurige muur van vijf meter hoog. Op de voorkant licht het woord ‘nooit’ op. De bezoeker gaat naar de achterkant van de muur, die gevuld is met het zich almaar herhalende ‘Nooit komt een eind aan ons verlangen’. Eén woord uit die zin wordt door een letterbeeldhouwster in leisteen gebeeldhouwd: nooit. De achterkant van de muur wordt fel verlicht. Als het licht wegvalt, gloeien de in lichtgevende verf geschilderde zinnen op. Traag neemt het gloeien af. (i.s.m. Brugge Plus)

4. Laten we bergen bouwen.
Er is een sneeuwwit berglandschap. Bezoekers kunnen gesmolten kaarsvet over het landschap gieten. Zo groeien de bergjes langzaam. Plots weerklinkt muziek. Het landschap begint hevig te gloeien en lijkt, zich van de grond losmakend, te zweven. (i.s.m. met NTGent)

_______________________________________________________________


LYRICA vzw

Klassiek concert
Helena Maes, Mauricio Villanueva Espinosa 

Zondag 22 maart 15u00
Online reservatie

De Gentse sopraan Helena Maes en de Mexicaanse tenor Mauricio Villanueva Espinosa brengen u een waaier van aria's uit de opera,- operette, musical en zarzuelawereld.
Zij worden omringd door een groep jonge beloftevolle zangers die aan het begin staan van hun carriére en aan het publiek voorgesteld moeten worden. 
Zij zullen te horen zijn in werken van G. Puccini, G. Bizet, G. Verdi, Ch. Miry, Fr. Léhar, A. L. Webber, J. Serrano e.a.
Philippe Wesemael en Millica Ilic begeleiden.

______________________________________________________________


Vzw Surpluz presenteert:

 BELPOP BONANZA BIS
Jan Delvaux & DJ Bobby Ewing

(c)Tom Verbruggen

Woensdag 25 maart extra voorstelling!
Donderdag 26 maart
Tickets: € 13 VVK / € 15 AVK
Online reservatie

Het beste uit de Belgische popgeschiedenis volgens Jan Delvaux en DJ Bobby Ewing

Belpop. Het woord blijft klinken als de naam van een Russische insectenverdelger. Maar voor Jan Delvaux en DJ Bobby Ewing is het eten en drinken tegelijk.

In 2013 hebben ze een theatershow gemaakt over hun passie voor Belgische popmuziek: BELPOP BONANZA. De onweerstaanbare drang haalde het op het feit dat ze nog nooit op een theaterpodium hadden gestaan.

Met vuur vertelden ze over Soeur Sourire/Zuster Glimlach en de moord op Kennedy. Over de link tussen Will Tura en Daft Punk. Over Toots Thielemans en de gitaar van John Lennon. Over de zelfcensuur van Arno. Over de gevolgen van ‘De Vogeltjesdans’.
 
Het waren mooie avonden met een enthousiast publiek. Waaronder u misschien. Een opmerking die ze heel vaak hoorden: ‘Jullie kunnen zo nog jaren doorgaan.’ Dat is ook zo. Daarom trakteren beide heren zichzelf en ook u op een bisnummer.

BELPOP BONANZA BIS wordt geruststellend gelijkend en verrassend anders. Het speelveld blijft de Belgische muziekgeschiedenis natuurlijk. Alvast een opwarmer: wat is het verband tussen Ann Christy en Bob Dylan? Welke rockster verkoopt buitenkeukens? Wat hebben wij betekend voor ZZ Top? En waarom is Salim Seghers zo groot in Marokko? Het zijn geen levensvragen, maar een avond lang zijn ze de heetste hangijzers van het heelal.

De verpakking was een verrassing en wordt dat opnieuw. Voor wie deel 1 heeft gezien: denk aan de lasershow. Voor wie deel 1 heeft gemist: niet erg. Elke aflevering staat op zich. En we kennen allemaal de hoofdrolspelers van de verhalen.

De apostels van de Belpop zijn weer op ronde en ze hebben er zin in. Ze hebben trouwens een echt hebbeding bij: Belpop Expert, een zelfgemaakt en professioneel uitgewerkt gezelschapsspel met 400 vragen over de Belgische popmuziek. Zeer beperkt verkrijgbaar. Slacht uw spaarvarken al maar.

Meer informatie : www.belpopbonanza.be

_______________________________________________________________


theater
De grote foulée
Duck Variations

Vrijdag 27 en zaterdag 28 maart om 20u00
Zondag 29 maart om 15u00

Tickets : € 16
Online reservatie

Twee mannen zitten elke dag weer op een bank in een park aan de oever van een meer. Hun schijnbaar banale conversaties draaien in veertien variaties rond het leven van eenden. Elke waarneming van de heren zet ze aan het speculeren over de levenscyclus van de eend, zijn relatie tot natuurlijke vijanden, het fenomeen van het alfamannetje en de volgzame anderen, ja, zelfs de vermoede geheime paargewoontes van boerderijeenden.

In veertien variaties meten de twee zich met elkaar als twee prijsboksers in een komisch, pseudofilosofisch duel.  Het zijn hilarische dialogen, waarin deze zondagsfilosofen elkaar met soms tenenkrullende theorieën proberen af te troeven.

Prijsvechters van dienst zijn Daan Hugaert en Marc Stroobants. Zo lopen Van Deun en Dams elkaar nog eens voor de voeten, tot groot jolijt van de fans!
Net als bij zijn monoloog ‘Een trooster’ doet Daan Hugaert beroep op Mieke Laureys voor de regie. Never change a winning team...

Van: David Mamet
Vertaling Daan Hugaert
Regie: Mieke Laureys
Met: Daan Hugaert en Marc Stroobants


volkstheater knop