header

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van ons programma?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

 

Februari 2015

Opera
INTERNATIONAL OPERA ACADEMY & SPECTRA
Frühlings Erwachen ( Spring Awakening )

Gebaseerd op het gelijknamige werk van Frank Wedekind ( 1864 – 1918 )

 

© Antoine d’ Agata

Vrijdag 30 & zaterdag 31 januari om 20u
Zondag 1 februari om 15u
Online reservatie

Filip Rathé / Guy Joosten / Roel Van Berckelaer

Muziek van Benoît Mernier
in samenwerking met de International Opera Academy

‘Voorjaarsontwaken’ van Frank Wedekind beschrijft op meesterlijke wijze de problematiek van de puberende jeugd: hun ontluikende seksualiteit, het verzet tegen leraars en ouders, hun streven naar nieuwe idealen... Dit schrijnend verhaal is hertaald in een hedendaagse context. De opera van Benoît Mernier - gecreëerd in de Muntschouwburg in 2007 - werd voor SPECTRA bewerkt door Frederik Neyrinck.

Coproductie met SPECTRA
Zangers van de International Opera Academy, de conservatoria van Antwerpen & Gent, de Chapelle Musicale Reine Elisabeth, en andere.

Meer informatie

Het Lichtfestival Gent gaat door van 29 januari tot en met 1 februari. Gelieve rekening te houden met weinig parkeerplaatsen en druk stadsverkeer.

______________________________________________________________

 

Kunstencentrum Vooruit presenteert:

Theater
De Roovers
Alsemkomt (Dollarcyclus deel III)

 Dinsdag 3 tem zaterdag 7 februari
Tickets: € 18 / 14 (red)
Online reservatie

Het bruisende sluitstuk van de Dollartrilogie

De Roovers vieren hun 20ste levensjaar met het sluitstuk van hun Dollarcyclus, over de financiële en morele crisis van het kapitalistische systeem. Na Shakespeares opgestoken middelvinger (‘Timon Van Athene’) en de haaien van Peter Handke (‘De Laatsten der Onverstandigen’) zoomen ze met ‘Alsemkomt’ in op ieders angst om te falen. Eugene O’Neills theatertekst ‘The Iceman Cometh’ gaf de aanzet voor een café vol verloren zielen. Klaplopers, drinkers, gokkers en pooiers, allemaal staan ze klaar voor een gigantische braspartij. Als Hickey broodnuchter het café binnenstapt om iedereen van zijn levensleugens te verlossen, is het zuipen of verdrinken.

Mauro Pawlowski (dEUS) speelt ten dans. Wouter Hendrickx (De helaasheid der dingen, Witse), Jeroen Perceval (Rundskop, Dagen zonder lief) en Stefaan Degand (De Ronde, Eigen kweek) schuiven aan bij de feestdis en een enthousiaste meute jong bloed bezet de dansvloer.

Van & met: Robby Cleiren, Sara De Bosschere, Stefaan Degand, Danielle De Nul, Lucas De Wolf, Julia Geysels, Wouter Hendrickx, Simon Lemmens, Luc Nuyens, Mauro Pawlowski, Jeroen Perceval en Sofie Sente

______________________________________________________________

 

Vzw 3dekkerproducties presenteert

Variétéshow
Noel 50 Fack

Zondag 8 februari om 15u00
Tickets: € 14
Online reservatie

 _____________________________________________________________

 SCHOOL OF ARTS / Conservatorium Gent Jazz Pop Muziekproductie

Breaking Sounds #2: Jussi, Gilman, Bear Run

 

 Maandag 9 februari 20u00
Tickets: € 5,00
Online reservatie

gratis voor studenten en docenten School of Arts
(via wendy.cocquyt@hogent.be)
gratis voor wie ticket koopt voor het concert op 10/2 van Douglas Firs
( via contact@democrazy.be )

Breaking Sounds zijn een reeks concerten van de School of Arts Gent / Conservatorium waar de bands van studenten Jazz, Pop en Muziekproductie voorgesteld worden aan het publiek.

In deze tweede editie spelen Jussi, Gilman en Bear Run. Alle gegroeid aan het Conservatorium vanuit de opleiding Muziekproductie.

Jussi is een vijfkoppige band die draait rond singer-songwriter Jussi De Nys. Ze spelen popmuziek met duidelijke invloeden van folk-rock, roots en blues muziek. Na een lange zoektocht als singer-songwriter besloot Jussi dat het tijd werd om een EP op te nemen. Deze wordt binnenkort uitgebracht in eigen beheer met enkele release concerten in Antwerpen en Gent. 

Gilman is een project van Sander Stuer. Filmische, melancholische muziek , gedragen door strijkers, blazers en band. De negenkoppige band ontstond in 2012 als een gelegenheidsproject onder de naam Astronauts, won Kunstbende 2013, en werd begin 2014 herdoopt tot Gilman. Sindsdien speelde de band met vaste bezetting enkele mooie concerten, waaronder een finaleplaats bij Jonge Wolven 2014, een plaats op Boomtown 2014, en een voorprogramma van de Nederlandstalige band Walrus. Gilman kreeg airplay op Studio Brussel dankzij hun selectie voor De Nieuwe Lichting 2015, en de band is nog volledig in de running voor een finaleplaats.

Bear Run timmert al enkele jaren aan de weg sinds de oprichting in 2008. Het begon als het akoestische soloproject van Xavier De Clercq maar groeide al snel uit tot een volledige akoestische groep. Na twee jaar schrijven kwam Bear Run in april 2014 voor het eerst opnieuw naar buiten met een nieuwe live-set, een nieuwe sound en een volledig gewijzigde bezetting. In november werd de debuut-single ‘Never Been Good’ met bijhorende videoclip gereleased. Momenteel speelt Bear Run de nieuwe live set en werken ze intussen aan een tweede EP.

Meer informatie

______________________________________________________________

 

DEMOCRAZY
Douglas Firs: cd-voorstelling

Dinsdag 10 februari - 20u00
Tickets: vvk € 12 / avk € 15  ( geen studentenkorting van toepassing bij dit concert )
Online reservatie

Douglas Firs is een vijfkoppige band rond Gertjan Van Hellemont (die je ook kent van The Bony King Of Nowhere en als co-producer bij Love Like Birds). Hun debuutalbum Shimmer & Glow was goed voor niet minder dan vier singles op de radio, zowel in België als in Nederland, recensies vol superlatieven en optredens in België, Nederland, Zwitserland en Duitsland. "In de muziek weerklinken weemoed en echo’s van melodieuze songschrijvers als James Taylor of Ryan Adams en meer dan een vleugje countryrock zoals de prille Eagles die maakten" was het verdict van Radio 1. 

De groep komt nu op de proppen met een tweede plaatWas het een moeilijke tweede? Om het met de titel van de plaat te zeggen: The Long Answer Is No.

Na wat optredens aan de westkust van de VS en in Canada, besloot Van Hellemont dat er niets mooier is dan de wereld rondreizen om muziek te maken. En de songs kwamen moeiteloos. Songs over het leven, de liefde en over het nut van schildpadden als huisdier. Het zal dan ook niemand verbazen dat Douglas Firs op The Long Answer Is No klinkt als een band die de wereld wil zien.

Beluister hier alvast de eerste single van die plaat, 'Can You Tell Her I Said Hi'.

YouTube link

meer informatie

_____________________________________________________________

 

Theater
Ultima Thule & Zefiro Torna
NERF

Woensdag 11 februari  15u00 & 20u00
Donderdag 12 februari 20u00
Tickets: €15 / 13 (red) / 10 ( - 18j )
Online reservatie

« Oh, mon amour
Mon doux mon tendre mon merveilleux amour
De l'aube claire jusqu'à la fin du jour
Je t'aime encore, tu sais, je t'aime » (‘Vieux amants’ J. Brel)

NERF is het verhaal van Frans en Hélène, beiden 106 jaar oud.
Van die 106 levensjaren hebben ze er 80 samen doorgebracht.
Een eiken bruiloft. Zo heet dat. Een zorgvuldige opeenstapeling van jaarringen,
Feest! Feest! Feest!

Maar midden in de nacht zit Frans naar haar te kijken.
Dat is Hélène niet meer. Dat zijn haar contouren, maar dan slecht ingekleurd.
Help, Frans! Help! Hij moet iets doen. Nu.
De deur van de home staat op een kier. 't Is de moment!

En ineens zijn ze daar: herinneringen.
Herinneringen aan bomen en aan een opdringerige vogel.
Herinneringen aan haar stem, aan zijn broer,
aan hoe klein ze toen waren en aan de was ophangen ook.
Herinneringen aan een oorlog of twee, brieven, een kus, verraad en heimelijk gefluister.
Herinneringen aan bommen, donder, bliksem, en ineens een pieptoon.
Herinneringen aan kinderen en kinderen van kinderen en kinderen van kinderen van kinderen.
Herinneringen aan een dirigent, haar stem, een trillend wit stokje.
Herinneringen aan dat verhaal dat ze vertelde. En dat ze 't niet meer wist. Ineens.
Herinneringen aan hoe stil het werd. Twijfel. Schrik ook. En dan weer die vogel. Altijd die vogel.
Herinneringen aan twee bomen op een heuvel waarvan de takken in elkaar verstrengeld geraakt, de jaarringen door elkaar gegroeid en de nerven van beiden zijn.

Tussen al die herinneringen zit Hélène verstopt.
Dat weet Frans!

In Nerf wordt het knoestige bestaan van een koppel ontschorst tot er enkel een dunne kloppende levensader overblijft.   Ontroerende, treurige, komische dialogen en taferelen maken deel uit van een ononderbroken zinnebeeldige metamorfose.  Figuren transformeren, woorden worden overbodig, klanken dunnen uit.  Tot hun essentie.

Tekst en regie: Sven Ronsijn
Coaching: Wim De Wulf
Muzikaal advies: Els Van Laethem
Muziek en spel: Jurgen De bruyn en Soetkin Baptist
Spel: Tineke Caels en Erik Bassier
poppen/kostuums: Evelyne Meersschaut
Scenografie: Ultima Thule & Zefiro Torna
Techniek: Rupert Defossez
Geluid: Ludo Vleugels

Meer informatie

_____________________________________________________________

 

Boek/ lezing/ debat
HOGER HONING

 Zaterdag 14 februari 20u00
Gratis mits reservatie
Online reservatie

Eind 2014 werd de Vlaamse literaire uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen onverwachts opgeheven. Voor de auteurs kwam het nieuws als een donderslag bij heldere hemel.
Onder de titel ‘Hoger honing’ willen zij zich nog één keer tonen in het bezielde verband van de teloorgegane uitgeverij. Geen begrafenis, wel een hulde aan een fonds dat het beste van de Belgische Letteren verzamelde.
Met o.a. Bart Van Loo, Joost Vandecasteele, Annelies Verbeke, Jeroen Theunissen, Delphine Lecompte, Ann De Craemer, Johan De Boose, Stijn Vranken, Gaea Schoeters, Marc Reugebrink, Geertrui Daem en vele anderen.

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

NTGent presenteert:

Theater
Peter Verhelst
Hotel Malaria

Vrijdag 27 & zaterdag 28 februari om 20u00
Woensdag 11 tem zaterdag 14 maart om 20u00
Zondag 15 maart om 15u00
Woensdag 18 tem zaterdag 21 maart om 20u00
Online reservatie 

Voorstelling van Peter Verhelst met Lien Wildemeersch en Bert Luppes

Een man van middelbare leeftijd en een jonge vrouw hebben een contract opgesteld en ondertekend. De man, die zich na vele reizen in de stad heeft teruggetrokken, ontvangt de jonge vrouw in zijn huis. Zij zal er, zo zegt het contract, blijven ‘tot gebeurd is wat moet gebeuren’. De voorstelling lijkt wel een film. Er zijn flash-backs. Er zijn ijldromen. Er zijn geluiden — Bangkok? Thailand? Er zijn gesprekken waarin zowel de man als de jonge vrouw zich blootgeeft. Is de vrouw een prostituee, is ze een verpleegster? En wat heeft het pleidooi van de man voor een excessief leven met haar te maken? Wat hebben de reizen met hem gedaan? Waarom heeft hij net haar uitgekozen — of is zij het die hem heeft gevonden? Wat wil ze van hem? Beiden maken het publiek medeplichtig aan de meest fundamentele, meest universele en tegelijk intiemste hunkering: door een ander gezien te worden. Door een ander tot in het uiterste aangekeken te worden.

De voorstelling, gespeeld door Bert Luppes en Lien Wildemeersch, is een saluut aan de onlangs overleden Franse regisseur Alain Resnais. De muziek wordt verzorgd door Kreng, die ook de score van Africa maakte.

Productie: NTGent
Spel: Lien Wildemeersch / Bert Luppes
Credits: Regie Peter Verhelst/ Muziek Kreng/ Lichtontwerp Mark Van Denesse/  Kostuumontwerp An De Mol

______________________________________________________________

 

Verhelst XL

 Op voorstellingsdagen vanaf 17u30 en na de voorstelling van 21u45 tot 22u45
op zaterdagen vanaf 14u00
op zondag 15/3 van 13u30 tot 14u40 en na de voorstelling van 16u45 tot 18u00

Toegang op vertoon van je ticket voor Hotel Malaria.
Losse tickets : € 8
Online reservatie

Verhelst XL is een poging om in samenwerking met kunstenaars theater te maken dat ‘stille omgevingen creëert’. Plekken waar nagedacht kan worden, gerouwd, genoten, traag kan worden gekeken. Plekken voor nieuwe rituelen, omdat veel mensen zich ontheemd voelen in de oude. Auteur en regisseur Peter Verhelst en letterbeeldhouwster Maud Bekaert werkten daarvoor in het QNX-project (Brugge) samen met kunstenaars als Johan Tahon, Dirk Braeckman, Cristina Iglesias, Lili Dujourie, Helmut Stallaerts.

1. Het huis van de druppelende stenen.
Er zijn hangende stenen, vuurschalen, wensblaadjes. Mensen schrijven een wens op de blaadjes, die blaadjes worden verbrand en op dat moment beginnen de hangende stenen te wenen. De opgevangen tranen worden vermengd met de as en dat mengsel wordt uitgestreken over delen van beelden (Johan Tahon). De witte beeldfragmenten worden askleurig. (i.s.m. Johan Tahon, Brugge Plus, het atelier van NTGent)

2. Meer van tranen.
Er is een klein meertje met stapstenen. Er staat een hoog wit beeld in het water. De bezoeker gaat op de stapstenen staan. Het beeld buigt zich voorover tot zijn gezicht voor dat van de bezoeker hangt. Het beeld fluistert een tekst en begint mateloos te huilen. Daarna richt het beeld zich weer op. (i.s.m. Johan Tahon, Brugge Plus)

3. De lichtgevende muur.
Er is een leisteenkleurige muur van vijf meter hoog. Op de voorkant licht het woord ‘nooit’ op. De bezoeker gaat naar de achterkant van de muur, die gevuld is met het zich almaar herhalende ‘Nooit komt een eind aan ons verlangen’. Eén woord uit die zin wordt door een letterbeeldhouwster in leisteen gebeeldhouwd: nooit. De achterkant van de muur wordt fel verlicht. Als het licht wegvalt, gloeien de in lichtgevende verf geschilderde zinnen op. Traag neemt het gloeien af. (i.s.m. Brugge Plus)

4. Laten we bergen bouwen.
Er is een sneeuwwit berglandschap. Bezoekers kunnen gesmolten kaarsvet over het landschap gieten. Zo groeien de bergjes langzaam. Plots weerklinkt muziek. Het landschap begint hevig te gloeien en lijkt, zich van de grond losmakend, te zweven. (i.s.m. met NTGent)

_______________________________________________________________

 

______________________________________________________________

volkstheater knop